Kobe Steel, Ltd., which collaborates with Ph.Discover, contributed an interview article. Mr. Toshihiro Kugimiya (Director of the Applied Physics Research Institute) asked three young researchers about their thoughts on degrees and their work.
株式会社神戸製鋼所の先端研究を担う「神戸総合技術研究所」。ここには現在、材料研究所、機械研究所、生産システム研究所、応用物理研究所、ソリューション技術センター、プロセス技術センター、AI推進プロジェクト部が集い、日々研究開発を行っています。
Upon entering the main entrance of the Kobe Research Institute of Technology, on the wall to the right, there is a plate of a degree recipient. The Central Research Laboratories has a culture of respecting degree holders.

「応用物理研究所」は物理や電磁気をベースとした基盤技術研究所であり、2017年度に発足した新しい研究所です。現在、同研究所に在籍する研究員のうち、学位取得者は35%を占めます。学位取得後に研究所に配属された研究員もいれば、配属後に学位を取得した研究員(現在、数名が社会人博士コースに入学し学位取得を目指している)など様々です。応用物理研究所では、配属後に社会人ドクターコースに入学と学位取得を奨励しています。
Interviews with degree holders or aspiring researchers
Three researchers belonging to the Institute of Applied Physics will appear and introduce their thoughts on degrees and their work in an interview format. All three belong to the Applied Physics Research Laboratory's Condensed Matter Control Laboratory, and are researchers who support the physical analysis technology that is the cornerstone of Kobe Steel's materials business.
倉千晴:北海道大学大学院(総合化学院)修了、2017年度学位取得(工学)、物質科学フロンティアを開拓するAmbitiousリーダー育成プログラム修了。2018年度株式会社神戸製鋼所入社、現在応用物理研究所在籍。

宮澤徹也:総合研究大学院大学修了、2018年度学位取得(工学)。2019年度株式会社神戸製鋼所入社、現在公益法人高輝度光科学研究センターに出向中。

Keiko Yamada: Graduated from Tohoku University Graduate School (Physics). Joined Kobe Steel, Ltd. in 2017 and is currently enrolled in the Kyushu University Graduate School (Interdisciplinary Graduate School of Science and Engineering) Doctoral Course for Working Adults, aiming to obtain a degree.

What made you want to pursue a degree?
倉 )現象を解明していく面白さ。修士課程で終わらせたくないと純粋に思いました。
宮澤)学生時代に将来は「(継続して積み重ねていくことが大事で)巨人の肩の一部になりたい」と思っていました。研究職に就く前に、研究者として一人前でありたかった、それが学位取得だったと振り返っています。
山田)会社に入ってから「学位をとること=その分野の第一人者になること」ではないかと考えました。会社にいて、頼りにされる、求められる人材になりたかったのです。
Can you tell us about the difficulties you faced in obtaining the certification, and the sense of accomplishment you experienced?
倉 )今まで誰もやったことのない研究テーマに挑んだこと。Nature Energy にアクセプトされ、同時にリーティングプログラム修了と北海道大学大塚賞をいただくことができました。
宮澤)修士課程から大きく研究テーマを変えたこと。実験装置も一から作り大変苦労しました。成果がでたときは自らの仮説が検証できて、うれしかったことをおぼえています。
山田)大学で学んだ以外の分野での学位取得を目指しており、学ぶことが多いですね。まだ取得中ですが、「こつこつと続けること」、また「成果をしっかりとまとめること」の重要性を学んでいます。

Could you tell us about a moment in your career when you felt that the degree was beneficial to you?
倉 )最初に感じるのは、仮説→検証→考察のサイクルをしっかりとまわすことができること。専門性だけでなく、こうした考え方はアカデミックだけでなく、企業の研究活動でも全く同じだと感じています。
宮澤)研究講習会で名刺交換の機会があり「博士(工学)」について多くの質問があり、これを機に自分の研究分野を知ってもらえ、研究者同士のコミュニケーションが広がるといったことがありました。
山田)私のまわりには学位取得者がたくさんおり、皆さんが妥協せずに調査、実験、解析、考察などすべてにわたってプライドをもって仕事をしているので、私もそうなりたいと思っています。
Please give a message to students who are thinking of obtaining a degree.
Kura: I think some people may be hesitant because they sometimes hear negative information about career paths after obtaining a degree. Through my own job hunting activities, I realized that many companies want doctoral human resources to play an active role. The doctoral program is a great opportunity to receive a lot of guidance from faculty members, and I hope that you will consider pursuing further education.
Miyazawa) Wouldn't it be better to imagine yourself after obtaining a degree? Setting a goal, formulating an action plan to achieve it, striving to achieve it, and obtaining a degree are all part of this learning process. I would like you to take on the challenge.
Yamada) I don't think it will be an easy road, but there is a lot of support in my workplace, and if I continue my research steadily, it is possible to obtain a degree as a working adult. I would like to develop a flexible way of thinking, such as what should be interpreted honestly from the data, and what should not be judged based on the data. I will do my best to obtain a degree.
After the interview ~ Here is a place where degree holders can play an active role
釘宮敏洋(インタビュアー):豊橋技術科学大学大学院(電気・電子工学)修了、2010年度学位取得(工学)、2016年度MBA取得(関西学院大学ビジネススクール)。1993年度株式会社神戸製鋼所入社、現在応用物理研究所長。
I think there are many students who consider advancing to a doctoral course to be an academia course. In fact, Mr. Kura seems to have been worried about the same thing, but there are many places where he can play an active role in the private sector. It seems that there was also anxiety about whether career planning could be done from the perspective of life events after entering a company. Companies have introduced various systems to support individual career planning. I felt it was important to let them know that. Students should also take this opportunity to think about doing research at a company after obtaining a degree, or obtaining a degree after entering a company.
Currently, Kobe Steel's Technical Research Institute encourages employees to obtain a degree even after being assigned. At the Applied Physics Research Laboratories, more than half of our researchers have obtained doctoral degrees in the adult doctoral course. We have entered an era in which students can design their own careers, and it is important to choose voluntarily from among various choices, such as starting a doctoral course and obtaining a degree.
Those with a degree are capable of such things as the logical thinking and hypothesis testing approach that are necessary for research and development. Let's not think of going on to a doctoral course as an academia course, but consider a wide range of choices and career planning, and start creating a society where diverse human resources can play an active role.